Jul jul

Strålande jul. Ibland tänker jag "Om..." olika saker. Till exempel tänker jag, "om jag hade blivit inlagd på sjukhus förra julen, då hade detta årets jul blivit mycket mer speciellt, tillexempel hade julbordet varit det första på två år" (har aldrig haft julbordsuppehåll) Tänker på hur konstig och deprimerande det måste vara om man inte kan fira ju med familjen. Inte om man inte gör det nånsin, men om man helt plötsligt en jul inte kan det. Tänk om jag hade legat på ett rum på en avdelning i malmö, inte en när eller kär i sikte. Knappt en julstjärna ens. Hade familjen kommit på besök på julafton, eller suttit hemma, med ett julbord, och en julgran, utan mig? Hade det varit konstigt, okomplett, skevt kanske. Jag vill gärna tänka det. Jag hade känt så om nån av stammisarna varit borta i alla fall. Vem ska nu äta köttbullar och prinskorv, vem ska nu göra ägghalvor och hjälpa pappa rulla köttbullar, vem ska nu göra gräddris, soppa och se till att det finns en mandelgåva, vem ska nu göra currysill, vem ska nu stuka knät eller stjäla granen jamenar köpa? Vem ska grava laxen, vem ska spela julmusik, vem ska dricka whisky, vem ska vara tomte, vem ska klä granen, vem ska göra glöggen? VEM SKA GÖRA GLÖGGEN! Nej inte komplett, inte helt, inte bra.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0